Hoe goed kent internet mij als persoon?

Na afloop van de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten werd bekend dat Facebook de Amerikaanse kiezers mogelijk beïnvloed heeft door te selecteren welke berichten een Facebookgebruiker op zijn tijdlijn te zien kreeg. Op basis van het surfgedrag wordt bepaald welk soort berichten op de persoonlijke tijdlijn worden getoond. Ik vind dat best knap en intrigerend. Want hoe weet het grote internet wat mijn voorkeur is? En dat brengt mij bij de vraag: hoe goed kent internet mij als persoon?

Cookies

Op het moment dat je op internet bent, word je surfgedrag gevolgd. Je zoekt op internet naar een verblijf voor een vakantie en vervolgens blijven de aanbiedingen jou volgen. Je komt vervolgens overal aanbiedingen van vakanties tegen. Of je zoekt leuke laarzen, ook die blijven je achtervolgen! Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er cookies op je computer worden geplaatst tijdens het surfen. Een cookie is een tekstbestandje dat op jouw computer wordt geplaatst (meestal met jouw toestemming). Aan de hand van die cookies kunnen de adverteerders een profiel opstellen. Voor de adverteerders is deze informatie zeer waardevol!

Algoritme

Daarnaast wordt op internet met ingewikkelde algoritmes een persoonlijk profiel van jou gemaakt. Een algoritme is een wiskundige stappenplan. De opbouw van dit stappenplan is absoluut geheim! Op basis van dit stappenplan wordt bepaald wat je op internet te zien krijgt. Bijvoorbeeld welke berichten in je tijdlijn van Facebook en Twitter, maar ook welke zoekopdrachten in Google. In dit artikel van de NOS vind je een heldere uitleg hierover. Wel eerst even akkoord geven op het plaatsen van cookies op je computer.

“Ik heb de proef op de som genomen”

Hoe goed kent internet mij persoonlijk?

Dat bracht mij vervolgens bij de vraag: hoe goed kent internet mij persoonlijk? In het boek “Komt een vrouw bij de hacker” van Maria Genova las ik een leuke tip hierover. De universiteit van Camebridge heeft een tool ontwikkeld (Apply Magic Sauce), die op basis van berichten op Twitter en Facebook een persoonlijk profiel kan opstellen. Ik heb de proef op de som genomen en mijn Twitter en Facebook account gekoppeld. Op basis van 94 Facebook likes en 1.326 Twitter berichten is een persoonlijk profiel van mij opgesteld. En dan niet zo één van hoe romantisch of intelligent ik ben, wat mijn levensmotto is, welk dier bij mij past, of wat mijn naam in het Mandarijns betekent. Nee, het wereldwijde web heeft een persoonlijk profiel over mij opgesteld. Het internet kent mij persoonlijk, weet WIE ik ben.

Wie ben ik volgens internet?

Uiteraard hebben ze mijn leeftijd juist ingeschat: 29 jaar en ik ben een vrouw. Verder lees ik onder andere het volgende:

  • You might say that you embrace change when it is necessary while still resisting it when you think it is not;
  • It appears that depending on the situation, you can make quick decisions or deliberate for longer if necessary;
  • Interested in understanding how systems operate, focusing on efficient operation and structure;
  • Often capable of humorously insightful observations about the world around them;
“Gratis bestaat niet”

Feit of fictie?

Ik zou zeggen, probeer het zelf eens uit via deze link. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden! Verder heb ik nog wat tips die je eventueel kunt gebruiken als je je privacy iets meer wilt beschermen:

  • Je kunt regelmatig zelf cookies van jouw pc verwijderen. Hier lees je hoe;
  • Denk ook aan de cookies op je smartphone;
  • Je kunt je privacy instellingen op Facebook aanpassen;
  • Heb je al eens overwogen om je advertentie voorkeuren op Facebook aan te passen;
  • Klik in apps op de smartphone niet zomaar op de button “Contacten synchroniseren”.  Hiermee geef je contactgegevens van jouw contacten gratis weg aan de programmamakers;

Zo zijn er nog tal van meer tips te bedenken. Mijn boodschap in deze blog is niet dat je iets wel of juist iets niet moet. Misschien vind je het wel héél handig dat advertenties en berichten “op maat” getoond worden. Ik hoop alleen dat je je bewust bent van wat internet met jouw gegevens kan doen en dat je daarin keuzes maakt. Tenslotte gratis bestaat niet!

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.